Avocatul Poporului, sesizare din oficiu în cazul copiilor de naționalitate română preluați de la părinții lor de către autoritățile norvegiene
Avocatul Poporului s-a sesizat din oficiu, în 22 decembrie 2015, cu privire la cazul celor 5 copii preluați de la părinții lor de către autoritățile de protectie a copilului (Barnevernet) din Regatul Norvegiei. În context, Avocatul Poporului s-a adresat, în vederea obținerii de clarificări, Ombudsman-ului Național al Regatului Norvegiei și Ombudsman-ului Copilului din același stat.
Copiii au fost preluați de către autoritățile norvegiene pe criterii religioase si de corecție aplicată minorilor. Minorii au fost preluați de către autorități în vederea adopției de către cetățeni norvegieni. Tatăl, Marius Bodnariu, este cetățean român, iar potrivit jus sanguinis, copiii născuți dintr-un cetățean român sunt la rândul lor cetățeni români.
Marius Bodnariu, cetățean român, este căsătorit cu o cetățeană norvegiană, Ruth Johanne Bodnariu. Împreună, cei doi soti au cinci copii si sunt stabiliți în Norvegia de aproximativ 10 ani. În 16 noiembrie 2015, Protectia Copilului (Barnevernet) a luat cele două fețe de la școală, fără informarea părinților. Câteva ore mai târziu, funcționarii de la Protecția Copilului au venit la domiciliul familiei Bodnariu și, în lipsa tatălui care se afla la serviciu, au preluat cu forța și pe cei doi băieți ai familiei, lăsând-o pe mama cu mezinul de trei luni. A doua zi, 17 noiembrie 2015, față de familie s-a mai luat o măsură, susceptibilă de a fi abuzivă. Reprezentanții Protecției Civile s-au prezentat la reședința familiei, însoțiți de patru polițiști, fără niciun document oficial și au luat copilul de trei luni, declarând că mama este periculoasă. Pe de altă parte, tatăl a fost arestat sub acuzația de ‘abuz asupra copilului’.
Modalitatea în care au acționat reprezentanții instituției norvegiene sus-menționate este susceptibilă de a fi în contradicție cu articolul 99 din Constituția Norvegiei care prevede că: ‘Nicio persoană nu poate fi reținută, cu excepția cazurilor determinate de lege și în modul prevăzut de lege. Pentru arestarea fără mandat ori detenția ilegală ofițerul implicat răspunde în justiție față de persoana reținută. (No one may be taken into custody except în the cases determined by law and in the manner prescribed by law. For unwarranted arrest, or illegal detention, the officer concerned îs accountable to the person imprisoned.)’.
În cazul petrecut în Norvegia este posibil să fi existat abuzuri de putere și de drept, săvârșite de către autoritățile pentru protecția copilului. De asemenea, este posibil să se fi încălcat mai multe norme din legislația internațională în domeniul drepturilor omului.
Dispozițiile articolului 8 alin. (1) si (2), coroborate cu dispozițiile articolului 14 din Convenția O.N.U. cu privire la Drepturile Copilului prevăd că statele părți se obligă să respecte dreptul copilului de a-și păstra identitatea, inclusiv cetățenia, numele și relațiile familiale, astfel cum sunt recunoscute de lege, fără nici o imixtiune ilegală. În cazul în care un copil este lipsit în mod ilegal de toate sau de o parte din elementele constitutive ale identității sale, statele părți vor asigura asistența și protecția corespunzătoare pentru că identitatea acestuia să fie restabilită cât mai repede posibil. ‘Statele părți vor respecta dreptul copilului la libertatea de gândire, de conștiință și religie.’
Matei Vîrtosu
Purtător de cuvânt,
AVOCATUL POPORULUI